الاشتراك فى تحديثات الموقع!

لن نرسل لك بريد مزعج وهذا وعد منا بذلك.

الأحد، 18 يناير 2015

طفلتى والموزه

بسمله والموزه

أحكيلكم الحكايه من أول اليوم لحد لما نوصل لقصة الموزه...
الأول أنا كنت حكيتلكم امبارح إن"بسمله"نامت بدرى,لأنها تقريباً كانت تعبانه شويه من البرد وكده..وصحيت  الصبح بدرى,وكانت عاوزه مامتها تلعبها قبل افجر,وتضحك لمامتها,وكانت بقى فايقه لأنها نامت بدرى..
ولما صحيت أنا بقى كنت صاحى متأخر على الإمتحانات(مراقبة إمتحانات)فمامة "بسمله"قالتلى ده انت اتأخرت لأن "بسمله"صحتنى بدرى فطفيت المنيه..المهم أنا قُمت علشان أتوضأ وأصلى,وبعد ماخلصت لقيت إن "بسمله"صحيت,وكانت عاوزه تلعب معايا,وفعلاً بدأت ألعب معايا,ونسيت الشغلوكل حاجه,ولعبنا استُغمايه,وفضلت تضحك معايا كتير,وبعد كده قررت إنى ألبس علشان أطلع,وفعلاً لبست,ووصلتنى "بسمله"لحد باب الشقه,وانتهى اليوم,ورجعت قبل "بسمله"ومامتها,وجبت معايا حاجات للبيت,ولما جت "بسمله"كان فى إيديها "موزه"وبتحاول إنها تقشرها وتاكلها,وماكانتشي عاوزه تُدخُل غير لما تقشرها,لكن مامتها دخلتها جوه,وأول حاجه عملتها"بسمله"إنها دخلت فى الأوضه اللى فيها اللاب بتاعى,لكن المره دى ماخربتشي فى الجهاز,لأنها كانت مشغوله بحكاية الموزه اللى فى إيدها,وفعلاً بدإت تقشرها,وبعد كده بدإت تاكل فيها,والقشر بتاع الموزه,كانت عاوزه مامتها هى اللى ترمهولها,لكنى طلبت منها إن هى اللى ترميه فى الزباله,وفعلاً سمعت"بسمله"الكلام وجرت على السله علشان ترمى قشر الموز,وبعدها رجعت علشان تقعد على الكنبه اللى فى أوضة الجلوس جنبي,وبدإت إنها تلعب بقى جنبي,وتبوظ المكان بالموزه اللى فى إيدها,وبعد كده قررت إنها تدور على النونو فى اللاب توب بتاعى,وبعد شويه مامتها نادمت عليها,ودخلت المطبخ ,وبعدين بدقيقه جت عندى وفى إيدها طماطم من اللى أنا جبته (خدته من فوق الطرابيزه)وبدإت تحاول تفتحه,لحد لما طلعت واحده وفضلت تاكُل فيها,وترفعها فوق,كأنها بتشرب عصير من الزجاجه,وبعد كده راحت المطبخ عند والدتها
بسمله والطماطم

,بعد ماصورتها طبعاً,وهناك كانت والدتها بتعمل عصير موز وشربتها فى المطبخ,وبعد كده جابتلى كوباية عصير ليه,وكانت شايله فى إيديها التانيه"بسمله",وأول مادخلو الأوضه"بسمله"كانت عاوزه تشيل الكوبايه هى,وكإنها عاوزه تعمل إنها هى اللى جابت العصير,وبعد ماشربت شويه,بدإت "بسمله"تتخانق معايا علشان أشربها الكوبايه بتاعتى,وفعلاً شربتها,ومامتها قالتلها:ده إنتى سيبتى سويه من كووبايتك,لكن "بسمله بتحب إن أنا اللى أشربها دلوقتى وأأكلها معايا,وده اللى حصل وأنا بآكل, (لما ماتها حطت الأكل,قعدت وسطنا وبدإت تشد فينا وتقول "أنا...أنا" يعني عاوزه تاخد نصيبها فى القعده ونوفرلها مكان وسطنا..)

حكاية بسمله وصاحبها فى الروضه::
مامة "بسمله"قالتلى شوفت اللى حصل؟؟
قولتلها خير.. قالتلى كان فى ولد صغير واقف ل"بسمله من بره الفصل,وكان بيشاورلها وهى بتشاورله..فقلت من بدايتها كده؟مش صابرين لما يكبرو؟..هههه
العيال دلوقتى بيتطرو مش زى زمان..كل حاجه دلوقتى اتعلموها وفهموها..
أسيبكم دلوقتى,على وعد بإذن الله بإكمال اليوم معكم وحكايات طفلتى الصغيره"بسمله"..

Please Give Us Your 1 Minute In Sharing This Post!
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

مواضيع ذات صله:

بسمله طفلتى طفله نونو child

0 التعليقات:

إرسال تعليق