الاشتراك فى تحديثات الموقع!

لن نرسل لك بريد مزعج وهذا وعد منا بذلك.

الأحد، 18 يناير 2015

طفلتى والربح الحلال

طفلتى والربح الحلال


كُل إنسان له اهتماماته الحياتيه,والتى لابد أن يحافظ عليها وينميها لكى يحافظ على عائلته ,وبالأخص الأعمال,علشان كده هكلمكم عن عملى وارتباطه بحياة ابنتى..

العمل والمال:
أنا باشتغل مدرس زى ماقلتلكم قبل كده ,فالصبح بروح المدرسه اللى أنا شغال فيها,والحمد لله الترم الأول ده مافيش يوم عدى عليه غير وصوتى رايح,ومن أول الحصه لأخرها باشرح على كد ما أقدر,وبعد انتهاء اليوم الدراسي,باتغدى وبعد كده أروح أدى دروس بعد المدرسه..

الدروس وحياة ابنتى:
فى بعض الأحيان لما باتفق على درس جديد فى ناس بتحاول تقلل فى التمن بتاع الحصص,وأنا بأوافق,والسبب إنى حاسس بظروف الناس لأنى عارف هما عايشين إزاى لأنى بأعانى نفس مشكلتهم,لأن كل حاجه غليت,وفى ناس أساساً مُجبره إنها تدى أولادهم حصص علشان يقووهم,وأنا محتاج الفلوس علشان أحاول أكفى مصاريف بيتى,علشان كده بأحاول إنى أتساهل,بالرغم إن فى زمايل ليه بياخدو أكتر من الأسعار اللى أنا باخدها...

أُراعى الطالب وابنتى:
فى ناس بتدى الحصص للطلبه الممتازين,ويحاولو إنهم يبعدو عن الجانب المتعب,لكنى بأكون العكس,(لكن فى الآخر باتعب ..وأحاول أقيم),فى مدرسين بيحاولو إنهم يقيمو الطالب قبل مايدوه الدرس,والشاطر منهم يكمل واللى مش شاطر مايرضوش بيه..
لكنى والحمد لله بابدأ مع الضعيف لحد لما أحاول أخليه يقرأ,ويكتب,وكمان أساعده فى مواد تانى,واختلافى إنى بادى أكتر من ماده علشان أساعد الطالب وأولياء الأمور,وأعتقد إنى لما أساعد الطالب وولى الأمر,هييجي يوم وألاقى إن الحاجه دى انعكست على بنتى ,وتلاقى فى يوم من الأيام بعدى اللى يساعدها ويفتكر والدها بالخير,وإن لم يكُن فهو عند الله أكبر وأعظم..

على فكره عندى المدام كل ما أرجع من الشغل تقولى راعى ربنا فى العيال وعلمهم كويس علشان معانا بنت,واللى بتعمله مع العيال بكره وبعدو هيبقالنا فى بنتنا(الحمد لله المدام عندى بتعينى على  الخير,وكمان أنا بأحاول أعرف كل يوم غلطى وأحاول اصححه من أجل عائلتى...
أنا كأى إنسان أحاول أن أربح,ولكن بالحلال من أجل أن يُكرمنى ربى,ويكرم من حولى..
تابعو المزيد من حكايات طفلتى بإذن الله تعالى ,وباقى اليوم..

Please Give Us Your 1 Minute In Sharing This Post!
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →

مواضيع ذات صله:

بسمله طفلتى نونو child

1 التعليقات: